lördag 6 december 2014

DULCE DE LECHE-FROSTING

En len och fluffig smörkräms-frosting med kola-aktig smak, supergod & inte alls "smörig".

TID: ca 10 min
RÄCKER TILL: spackla en normalstor tårta, eller spritsa 6-12 cupcakes (ungefärlig uppskattning)
SVÅRIGHETSGRAD: lätt

Köksredskap:
Måttsats - dl
Bunke
Elvisp
Mjölsikt 

Ingredienser:
200 g smör eller margarin
1-1 1/2 dl dulce de leche (klicka på länken för recept, går även att köpa färdig på burk)
ca 2 dl florsocker

Gör så här:
1. Mät upp fettet i en bunke och låt det rumsvarmt.
2. Vispa sedan det mjuka fettet fluffigt (ca 5 min, längre om man önskar få det mera vitt, ca 30 min).
3. Tillsätt dulce de leche kolan och vispa ihop.
4. Sikta i florsockret, gärna lite i taget och vispa ihop till en fluffig kräm.

Tips:
- Spackla eller spritsa tårtor och cupcakes.
- Till fyllning i tårtor eller kakor.

Övrigt:
Stelnar något i kyl, men inte helt som många andra frostings eller liknande. Så trots att den är supergod är den kanske inte helt ultimat att spackla en tårta som man sedan vill täcka med fondant eller liknande och få skarpa kanter. Nu har jag inte provat men det är min gissning. Däremot bör den ju funka utmärkt som fyllning eller fin spritsning på en tårta. 

Inga kommentarer: