lördag 28 juni 2014

KAFTA

Kafta görs nog på lite alla möjliga vis. Det här receptet som jag går efter har jag lärt mig av min mamma som lärde sig av min pappa (libanesen i familjen) som i sin tur lärde sig av farmor. Denna rätt är helt klart en storfavorit! Utmärkt som bjudrätt.

TID: ca 1 1/2 h
UGN:
200-225˚C
GRÄDDA:
ca 1 h
RÄCKER TILL:
ca 12 port

Köksredskap:
En bunke
Kniv & skärbräda
Matberedare
Ev mandolin
Litermått & visp
Långpanna ca 30x40 cm

Ingredienser:
Ca 1 kg nötfärs
Ca 2 buketter bladpersilja (gärna djupfryst)
1-2 gullök
Salt
Svartpeppar
Olivolja
5-6 potatis
5-6 tomat
1 pkt passerade tomater
Ca 2 dl vatten
Ca 2 tsk buljongpulver, grönsak

Gör så här:
1.
Sätt på ugnen.
2.
Kör persiljan, blad och stjälkar i en matberedare. Man får köra lite i taget. Skär sedan upp lökarna i bitar och kör dem tillsammans med persiljan. Det är bra om persiljan är djupfryst, annars finns det risk att stjälkarna snurrar sig runt kniven. (Är persiljan färsk går det bra att hacka fint eller klippa med sax, gärna kryddsax så kanske det går lite smidigare i alla fall).
3.
Blanda nötfärsen med persiljeblandningen och krydda.
4.
Tryck ut färsen i en lätt oljad långpanna.
5.
Grädda färsen mitt i ugnen en stund innan potatis och tomat läggs på (runt 10-15 min kanske).
6.
Skär potatis och tomat i tunna skivor. Använd gärna en mandolin.
7.
Häll upp passerade tomaten i ett litermått, häll på vatten och buljongpulver och blanda.
8.
Ta ut långpannan ur ungen och lägg upp potatisskivorna, tomatskivorna och såsen. (Blir det för mycket sås, kan man ev hälla på resten efter en stund). Ställ in i ugnen igen.
9.
Grädda tills tomaterna är färdiga. (Skulle tomaterna vara färdiga men potatis och/eller färs inte, täck med ugnsfolie så att inte tomaterna bränns).

Tips:

Serveras med ris. Ev tabbouleh till eller annan sallad.

Inga kommentarer: