fredag 22 augusti 2014

HARERA

Harera är en typisk marockansk soppa. Den serveras vanligen under fastemånaden Ramadan. Några av mina allra närmaste vänner är halvmarockaner & då jag bara äälskar harera var jag ju självklart tvungen att be om receptet:-) Soppan görs på lite olika sätt, men detta recept som en av mina vänner var så snäll & gav mig, ett recept som hennes familj går efter, tycker jag allra bäst om. Den är smakrik, matig & mättande!

TID: ca 1 h
RÄCKER TILL: 10-15 port
SVÅRIGHETSGRAD: medel

Köksredskap:
Måttsats - liter, dl, msk
Kniv & skärbräda
Matberedare
Durkslag
Tryckkokare som rymmer ca 5 liter
Måttsats - liter, dl, ev msk

Ingredienser:
Olivolja
1 klick smör
2 buljongtärningar grönsak
Ca 300 g nötkött eller kyckling
2 gullökar
Ca 3 selleristjälkar
4 skalade tomater
1 stor knippe persilja
1 knippe koriander (går att utesluta)
Ca 2 dl gröna linser
Ca 1 dl tomatpuré
Salt
Svartpeppar
Paprikakrydda
Kanel
Ingefära
Gurkmeja
Lite stark krydda*
Ca 2-3 liter vatten + 1-2 liter efter kokning
2 ägg
1-2 msk redning (lite mjöl och vatten, gärna potatismjöl)
1-2 brk kikärtor (2-4 dl ungefär)
Ca 2 dl vermicelli pasta

Gör så här:
1. Skär upp köttet i grytbitar och lägg i en stor gryta med lite smör och olja, gärna en tryckkokare.
2. Skala och skär lök och tomat i stora bitar och kör dem i en matberedare. Skölj och skär upp sellerin, tillsätt tillsammans med persilja och ev koriander i matberedaren och kör allt till något slags puréaktigt.
3. Stek köttet och tillsätt buljongtärningar.
4. Tillsätt sedan linser, tomatpuré och de mixade grönsakerna. Stek i ca 8 min.
5. Häll sedan på alla kryddor (jag höftar, men skulle gissa att jag tar ungefär en dryg msk av varje krydda, förutom den starka som jag tar mindre av).
6. Häll sedan på vatten, fyll till ungefär 3/4. Rör om och sätt på locket. Om tryckkokare används, fäst säkerhetsspärren och sätt på den lilla mojängen (vet ej vad den kallas, ångpip kanske) som släpper ut ånga, om tryckkokaren har en sådan.
7. Låt sedan koka i ca 40 min.
8. Ta från värmen. (Tryckkokaren jag använder har en sådan där pip, så jag tar en kökshanduk och trycker upp pipen så ångan släpps ut). Lossa sedan på locket.
9. Kolla om köttet är mört (är det inte färdigt, låt koka ett tag till under lock).
10. Fyll på med vatten.
11. Kläck äggen i ett glas och vispa lite lätt med en gaffel. Häll i äggen och rör om.
12. Blanda till en redning i ett glas och häll i soppan så den tjocknar något.
13. Skölj kikärtorna i ett durkslag. Tillsätt kikärtorna och pastan. Låt koka några minuter utan lock.
14. Smaka av och se om det behövs lite mer kryddning.

Övrigt:
- *Jag använder en marockansk krydda som kallas "Sudani" som är riktigt stark. Jag tror inte det är en krydda som går att få tag på här i Sverige tyvärr, jag brukar skicka med en kryddbeställning när någon av mina kompisar åker till Marocko. Men det går säkert att byta ut mot någon annan stark krydda, som kanske chili eller en stark paprikakrydda.
- Går att frysa in.

Inga kommentarer: